mandag den 22. juli 2013

Start: 08:45
Slut: 14:00
Vejr: skyfrit, temperatur 25-28 grader, 0 meter bølger, vind 0-3 m/s fra SØ-NØ

Efter Fyn rundt troede jeg, at der skulle gå lidt tid før næste kajaktur, men da jeg kom hjem, faldt snakken
sammen med kæresten, som også ror kajak, hurtigt på en ny tur. Vejrudsigten for denne periode så godt ud, så vi valgte en tur med et godt kryds, samt en tur med mulighed for hygge og byoplevelser. Samtidig er en del af familien på Samsø samtidig med os, det fandt vi først ud af temmeligt sent.

Alt var pakket dagen før, så tidlig mandag morgen. Kørte vi direkte til Fynshoved og satte i. Sigtbarheden var god og vi kunne nemt se vindmøllerne ved SydSamsø og snart også Samsø. Der var er del store tankskibe, men de var langt fra os og færgen fra Kalundborg gled forbi os på god afstand, så det var et probelmfrit kryds, med podcast af mads og monopolet i ørene. Undervejs så vi en enkelt sæl, et marsvin og 6 fiskehejre.

Vi holdt formiddagspause på vandet og middagspause på den sydøstlige side af Samsø. Der var temmelig meget strøm tæt ved land, vi måtte holdr en vinkel på 45 grader for at komme ind til middagspausen. Efter middagspausen ramte vi et lavtryk, vinden blev fugtig, det blæste op og sigtbarheden blev dårlig.
Da vi nærmede os Ballen havn, kom der gang i trafikken, det var især jetski og små motorbåde begge uden egentlige retningsformål. De susede bare rundt på må og få, temmeligt irriterende og støjende.
Nå nok brok. Vel fremme ved strandskov camping nord for Ballen, fik vi slået lejr, taget et bad og mødtes med svigerforældrene, som også er herovre. Vi spiste aftensmad sammen i Ballen. Man skulle jo tro at den vil stå på Samsø kartofler, nu vi er her, men lysten til en stor pizza vandt.
Ballen havn er stoppet til med både, så dem længst inde kan ikke komme ud, der er vitterligt ikke en tomme, de kan røre sig på. Gad vist om de alle ved "lov" skal sejle ud i morgen tidlig?, ellers kan der godt blive problemer. Det er sgu nemmere i kajak.

Ps. Jeg har forresten købt et smart låsesystem til kajakken, ja egentligt er det til pc'er, kufferter mm. Det er selvfølgelig ikke 100 procent tyverisikkert, men der er der, og kræver lidt værktøj at fjerne. Jeg havde kigget på dem i div. Kajakbutikker, men de koster en formue, istedet fandt jeg dette her i T. Hansen til en hund. Jeg skal nok lige lave en anmeldelse af det ved nærmere lejlighed. Jeg har også noget vandsystem, jeg skal have anmeldt.

1. Jeg vil også have et sikringssystem til min kajak; men den stålwire ser meget tynd ud. Hvor mange millimeter tyk er den?

I øvrigt tænker vi vist på noget forskelligt, når vi siger "byoplevelser". Mig bekendt er der under 4000 indbyggere på hele øen og den største landsby har under 1000 indbyggere, så der kan ikke være meget. - Men jeg er klar på, at vi ror en tur til Samsø engang, hvor du modbeviser mig :-)

God tur!

2. Hej Ole
    Sikringen er også mere tænkt som en trygsikring end en tyverisikring. hvis de vil have kajakken, så tager de den. Jeg vil tro at den er 8 mm.
    Angående indbyggertallet, så skal du jo huske at tillægge turisterne, da de øger øens indbyggertal væsentligt om sommeren.