fredag den 5. juli 2013

Fyn rundt i havkajak, dag 5 d. 05/07-2013, Båringvig-Flyvesandet


Æbelø i det fjerne
Distance: 37 km
Rotid: 6 timer
Vejr: Overskyet til let skyet, temperatur 18-22 grader, 0,5 meter bølger, vind 8 m/s fra N, NV.

Det var rart med et bål i aftes, der var en god følelse at blive gennemvarmet. Derfor blev jeg også oppe lidt senere end normalt, hvilket jeg god kunne mærke til morges. Jeg var dog alligevel på vandet 07.40.

Huh?
Dagen startede med et kryds på 12 km fra Båringvig til Bogense. Her var jeg i land og tanke vand og sige hej til min søn.

Herefter gik jeg Lindø ved Æbelø, her spiste jeg middagsmad og tog bestik af situationen for den videre tur. Der var godt gang i bølgerne tæt ved kysten. De kom skråt bag fra venstre og jeg vidste at det kun ville blive værre ude ved Æbelø, derfor besluttede jeg mig for at gå inden om istedet. Jeg kender området rimelig godt fra min barndom i Bogense og ved at der godt kan være meget lav vandet der. Et par gange om dagen er det faktisk muligt at gå til Æbelø. Til mit held hang der en infotavle med en tidevandstabel og jeg kunne konstatere at der var 3 timer endnu inden total lavvande. Alligevel var der på den sidste halvdel over mod Agernæs kun 20-30 cm vand under kajakken.

Fra Agernæs og ned til Flyvesandet, hvor jeg skal sove i nat, var der igen godt med bølger skråt bag fra venstre.
Jeg er så heldig at min kæreste er roet ud til mig fra Hasmark, hun bliver i nat og ror med et stykke af vejen i morgen.

Room with a view

Ingen kommentarer:

Send en kommentar