tirsdag den 30. juni 2015

Rutchetur - Kungsleden dag 3


Idag skulle jeg op gennem det lidt frygtede tjaktjapas. På vej herop i toget, var jeg blev gjort opmærksom på at det kunne blive meget slemt og jeg havde ved selvsyn set at der generelt var meget sne. Som en del af min plan for at gøre passet nemmere at passerer, valgte jeg at stå tidligt op. Da klokken var 05.45, ringede mit casio armbåndsur. Mine værelseskammerater bestående af 3 franskmænd rørte også på sig. Jeg brugte en time på at pakke, spise morgenmad og få morgenkaffe. Det var en fornøjelse at tage tørre sko og strømper på, men selve tørrestuen stank fra lugten af de mange par støvler og sko, som stod til tørre. Japanerne havde været rigtig tidligt oppe. Jeg hørte dem rumsterer ved 4 tiden, og da jeg kom ind i fælles stuen, var de allerede væk.


Da klokken var 06.45, var jeg ude af døren og på vej tilbage mod broen for at komme tilbage på venstre side af jokken og videre op mod passet. I går sank jeg i til hoften, i sneen mellem broen og tjaktjastugan. Her til morgen var sneen hård og jeg kunne gå ovenpå hele vejen op til toppen af passet. Solen kom snart frem og lyste sneen op, så iskrystallerne glitrede. På grund af den stejle stigning holdt jeg et par små pauser og nød udsigten bagud ned mod tjaktjastugan.

Glimtende krystaller i sneen på vej op af passet tidligt om morgenen

Oppe på toppen holdt jeg pause ved en læhytte og fik lidt og spise og drikke. Der var andre end mig, som var tidligt oppe og der var trafik i begge retninger. Fra toppen af passet faldt terrænet stejlt ned mod dalen på den anden side. Jeg overvejede et kort øjeblik at tage regnbukser på og rutche ned på røven, men besluttede at der var for stejlt og risikoen var for stor. Istedet brugte jeg fligtigt mine vandrestave, for ikke at skride på det skrå snedækket underlag.

Dalen på den anden side af Tjaktjapasset
Nede i bunden var det slut med tørre fødder. De steder hvor jeg kunne se markeringerne af stien og følge den, var der fyldt med sten. Snart kunne jeg ikke se markeringerne mere, men blot vælge at følge andres fodspor. Jeg kunne se på kortet, at stiens forløb i venstre side af den langstrakte dal og med en stor jok på højre side. Frem mod middagspausen ved sälkastugorna gik jeg højt oppe på de skrående bjergsider i venstre side af dalen. Det skrå terræn var hårdt ved anklerne, så da jeg kunne se en god vej frem nede i bunden, valgte jeg denne gang at rutche ca. 100 meter ned på røven.

Solen stod højt på en klar himmel idag og der blev jævnligt tanket vand direkte fra vandløb for at hydrerer. Ligeledes blev der også brugt rigeligt med solcreme. Fremme ved sälkastugorna ved 11 tiden, fandt jeg en god plads til en velfortjent lang pause. Da jeg ikke havde fået varm aftensmad den første aften på grund af den glemte ske, havde jeg nu en ekstra portion frysetørret i overskud. Med varmt mad i maven og bare fødder i den varme middagssol, nød jeg at sidde midt i en dal, omgivet af fantastisk smuk natur, langt væk fra byer og støj.

Fremme ved sälkastugorna
12 km til lejr 3 ved Singi

Stien frem til nattens lejr ved Singi var mere tydelig, dog lidt stenet. Teltpladserne ved Singi var ikke noget at råbe hurra for. De var nærmest ikke eksisterende. Det lykkedes mig at finde en plads, hvor jorden dog var noget fugtig. Efter teltet var slået op, tog jeg min aftensmad, ebog, en rittersport og kaffe med ind i fællesstuen. Her var japanerne også tilstede og igang med at lave aftensmad. De skulle have spagehtti med parmasan.. og ikke andet. Den lokale guide fra Kiruna blev forplejet af japanerne, så han sad vist og savnede lidt ketchup til den tørre aftensmad.
Da aftensmaden var indtaget, gik de fleste til hver deres. Jeg satte mig over til guiden fra Kiruna og fik en snak om hans arbejde som guide og hans andet job som hundekennel ejer. Vi sad ved et vindue med udsigt ned til mit telt og snart kom vi til at snakke om letvægtsgrej. Sådan gik aftenen i hyggeligt selskab, indtil det var tid til at gå til køjs.

Dag 3, Lejr 3
Dato: 30/06-2015
Start: kl. 06.45, slut kl. 17.00
Distance: 27 km, total km 80
Højde: 712 meter, opstiging: 271m, total opstigning: 1309m
Position: 67.851315, 18.314754
Vejr: Solskin og letter skyet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar