mandag den 29. juni 2015

At gå i andres fodspor - Kungsleden dag 2


På dag 2 mandag morgen, vågnede jeg eller rettere sagt, stod jeg op klokken 8.00. For jeg vågnede faktisk flere gange i løbet af natten, hvis man ellers kan kalde total dagslys for nat. Til trods for den lange togtur samt en lang første vandredag, var jeg ikke rigtig træt. Årsagen tror jeg skyldes en kombination af det konstante dagsslys og at jeg ikke havde været så langt oppe i Sverige før og derfor bare rigtig gerne ville ud og gå. På grund af det konstante lyst, måtte jeg kigge på mit ur, hver gang jeg vågnede, da det var umuligt at bedømme hvad klokken var.
Min morgenmad i form af mysli, blev spist med fingerene på grund af den manglende ske.


Snehjerte
Efter et par timers vandring på en sti, der skiftede mellem at være en synlig markeret sti og og en sti dækket med sne, fandt jeg et godt sted til en spisepause, uden sne og med frisk vand inden for rækkevide. Mine sko og strømper var våde efter vandring i tø-sne, så de kom hurtigt af, og blev lagt til tørre i den varmende sol. Jeg havde mine tørre sovesokker liggende højt i rygsækken, så de var til at komme til i pauserne. Dem bruger jeg i den times pause, som typisk holdes efter 2 timers vandring. På den måde er det nemt og rart at holde en times pause, hvor fødderne hurtigt bliver varme og tørre.
Imens jeg holdt formiddagspause kom en anden vandre forbi. Jeg havde set ham stige på toget i København og vidste derfor at han var dansker. Vi hilste kort på hinanden. Han havde flere gang været på Kungsleden, men havde ikke set så meget sne her før.


Alesjaurestugorna i sigte
Efter ca. halvanden times yderligere vandring nåede jeg frem til Alesjaurestugorna, hvor jeg fik en snak med stueværten, som iøvrigt var en dansk kvinde, som nu boede i Stockholm og hver sommer tilbragte halvanden måned som vært her. Efter en snak og køb af en ske, en kold cola samt en pose chips, fandt jeg et sted i solen med god udsigt mod sydvest, ned gennem dalen mod Tjaktja, og de næste 4 timers vandring. Her sad også danskeren fra i formiddags. Vi fik os en snak om området, vandring og meget mere, imens solen bagte og et par ørne kredsede rundt over dalen og afgav deres karakteristiske skrig.

De næste mange timer vandring frem mod nattens lejr, foregik nede i dalen. Fra Alesjaurestugorna går det stejlt ned til en bro, hvor man skal krydse floden for at gå på venstre side af floden mod sydvest. Hernede i dalen lå der ikke så mege sne. Undervejs kom jeg forbi en meditationsplads, som ganske enkelt var en stor sten med et skilt, hvorpå der stod meditationsplads. Her skulle der krydses en lille å ved hjælp af en bro.

Broen lige efter Alesjaurestugorna
Et kig tilbage i dalen mod Alesjaurestugorna, inden opstigningen til Tjaktjastugan
Ved slutningen af dalen tæt på Tjaktjastugan gik det stejlt opad og snemængden tog til. Jeg gik nu på/i rent sne. Jeg valgte at bruge andres fodspor, for at gøre det nemmere, en metode jeg stort set brugte hver gang der var sne. Mellem mig og Tjaktjastugan, hvor jeg ville sove i nat, var nu en jok, som jeg bestemt ikke skulle vade. På grund af de mange meter sne, lå den flere meter nede, så det klogeste var at holde god afstand til kanten af sne, for at undgå skred. Jeg gik parallelt med jokken op til en bro, hvor jeg kunne krydse over til Tjaktjastugan.

Flere meters sne
Klokken var ca. 19.00 og det havde været en lang dag. Jeg havde bevidst valgt at gå langt idag, for at komme så tæt på tjaktjapasset som muligt. Derved ville jeg kunne gå over passet tidligt om morgenen, hvor sneen vil være hårdere, end senere på dagen, hvor solens varme ville forvandle tjaktjapasset til rent slushice.

Tjaktjastugan


Et kig gennem vinduet mod broen jeg kom over og morgendagens retning mod tjaktjapasset
Jeg valgte at betale for en køjeseng istedet for at telte og meldte mig samtidig ind i STF (svenske turist forening). Da jeg ikke skulle bruge tid på at lave lejr, gav det mig mulighed for at bruge de få sidste timer inden sengetid, til at slappe af og få tørret sko og strømper i tørrerummet og spise aftensmad. Jeg nåede også at granske næste dags rute imens jeg nød aftenkaffen med en plade rittersport. Tilstede var også en gruppe japanere, som havde hyret en lokal guide fra Kiruna. Han skulle lede dem fra Abisko til Kebnekaise.

Aftenhygge i Tjaktjastugan. Bemærk japanernes arbejdsfordeling mellem kvinder og mænd

Dag 2, Lejr 2
Dato: 29/06-2015
Start: kl. 09.00, slut kl. 19.00
Distance: 25 km, total km 53
Højde: 1020 meter, opstiging: 444m, total opstigning: 1038m
Position: 68.051569 18.241651
Vejr: Solskin og letter skyet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar