søndag den 28. juni 2015

Tripel øv dag.. - Kungsleden dag 1

Indgang til Kungsleden via Abisko

Jeg ankom som planlagt lidt over middag søndag og skulle lige en tur forbi Abisko fjeldstation og hente lidt myggeolie og se om der skulle være andet, der kunne friste, inden starten af turen. Fjelsstationen  var velassorteret, og skulle man have glemt tøj eller grej hjemme, var det muligt at købe dette. Jeg så at de havde en bunke snesko liggende og spurgte ekspedienten om det var muligt at købe eller leje et par, hvortil han bare svarede nej.
Samtidig spurgte jeg om han var bekendt med sneforholdene langs ruten? Han mente at jeg skulle regne med at ruten dels var oversvømmet og snedækket.
Klokken 13.30 en time efter ankomsten stod jeg ved porten til Kungsleden. Vinden var da jeg ankom ved togstoppet kold, og derfor havde jeg taget min aclima woolnet trøje på. Nu da jeg kom ind på ruten i læ af birkeskoven og solen havde overtaget på himlen, blev det hurtigt for varmt, så woolnet trøjen kom tilbage i rygsækken igen.
Inden jeg startede ruten, mødte jeg en anden dansk gut i cowboy bukser, som skulle gå til Kebnekaise. Vi fulgtes af i starten af ruten og kom hurtigt i snak, med den konsekvens at vi kom til følge rutemarkeringerne mod vest tilbage mod fjeldstationen. Det gav et par ekstra kilometer omvej..øv. Så efter at have fundet tilbage til vandet, som vi bare skulle have fulgt, var vi på rette kurs igen, herefter skiltes vi, da vores vandrerytme ikke passede sammen.

Ruten var som ekspedienten nævnte ganske rigtig oversvømmet flere steder, så håbet om en tørskoet dag forsvandt hurtigt. Efter jeg kom ud af birkeskoven, så jeg flere renflokke i åbent terræn.

Oversvømmet sti

Aftensmad ved bro og flod inden det går op i fjeldet.
Inden jeg steg op over trægrænsen spiste jeg et par tortilla flats med vakumpakket seranoskinke, ostehaps og spegepølse. Klokken var nu mellem 17 og 18.

Da jeg nåede op til trægrænsen sydvest for bjerget Giron, skiftede stien karakter. Den blev smallere og istedet for vand stod den nu på tø sne. Stien vekslede frem til nattens lejer mellem 50 til 100 meter sti uden sne og 50 til 100 meter med sne. Sneen kunne ikke bære min vægt og derfor sank jeg i til knæene. Jeg begyndte hurtigt at bruge gamle fodspor fra andre, som tidligere havde gået her. Det gav mig den fordel at jeg ikke skulle træde igennem sneen for hvert skridt. Ulempen var dog at der i bunden af de eksisterende fodaftryk lå et lag isvand, som lige præcis steg op over mine trailsko..øv igen. Jeg blev meget bekymret for ham jeg fulgtes med tidligere, da han skulle igennem tø-sne med cowboybukser. Det ville blive en våd og kold oplevelse for ham.



Efter af have fulgt ruten ind mellem Gárddenvárri og Sjellanjunni toppene kom jeg ned til søerne ved Rádunjárga. Til trods for at klokken var ved at nærme sig 21, var det stadig lyst på grund af midnatssolen. Nu galdt det bare om at finde en god lejrplads. Jeg så et gult telt i det fjerne og da jeg nåede derhen, sad der en flok danskere og spiste sen aftensmad. Jeg havde selv glædet mig til at få en gang varm mad inden, det var sovetid. Men mens jeg tidligere gik og bandede over våde og kolde fødder, og fandt glæde i forventningen til et varmt måltid, slog det mig at jeg havde glemt min ske..dobbelt fuck. Så det varme måltid måtte jeg i aften erstatte med en ekstra rittersport.
Det lykkedes mig at finde en god plads til lejr med fantastisk udsigt. Da lejeren lå åbent og der var godt gang i vinden, sikrede jeg hver pløk med en tung sten. Jeg fik hurtigt skiftet til tørt sovetøj, heriblandt også dejlige varme og tørre uldsokker. Klokken var nu ca. 23.00, så aftenhygge med læsning, blev sløfet til fordel for tiltrængt søvn.

Lejr 1

Dag 1, Lejr 1
Dato: 28/06-2015
Distance: 28 km, total km 28
Højde: 810 meter, opstiging: 594m, total opstigning: 594m
Position: 68.202593 18.525881
Vejr: Startende med solskin, senere overskyet og lidt vind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar