søndag den 5. juli 2015

Spøgelsesbyen - Kungsleden dag 8



Efter den lange dag i går var det en fornøjelse af sove længe og faktisk sove igennem uden af vågne. Jeg åbnede øjnene ved 8 tiden og kunne konstaterer at mine 2 gæster stadig sov. Jeg ville undlade at vække dem og pakkede stille og roligt mine ting sammen. Morgenmaden spiste jeg udenfor på hyttens "veranda" med frisk vand fra elven nogle få meter væk derfra.

Dagens rute startede med en stigning på ca. 400 meter op over trætoppen og venstre om et fjeld. På vej ned på den anden side rendte en flok rener uforstyrret rundt og tog sig megen lidt notits af min tilstedeværelse.



Snart kom jeg igen ned under trægrænsen og Kungsleden snoede sig gennem igennem et landskab af skov og et nærmest uendeligt antal søer og dermed også myg. Under middagspausen var det derfor nødvendigt med lidt myggebalsam. Jeg kom forbi en sø hvor der på en sten lå en gammel rund feltflaske. Jeg så også en campingstol og tænkte at der måtte være mennesker i nærheden.
Cirka en halv time senere kom jeg ned til elven Pite og kom i snak med 2 tyskere, som var på fisketur.
De var sejlet op af den store sø Tjieggelvas for at fange så store fisk som muligt, da de deltog i en fiskekonkurrence, som blev afholdt en gang hvert år ved en lille fiskerflække kaldet Ørnvik. Jeg spurgte lidt til området og fik fortalt at der nogle få kilometer fra hvor vi var, lå et lille isoleret samfund (Västerfjäll) af fritidshuse. Jeg gik et par kilometer tilbage af Kungsleden og fandt markeringen af vinterruten, som tyskerne fortalte mig var den nemmeste vej dertil.
Snart var brød skoven sig og et lille samfund at huse viste sig, belliggende ud til søen Tjieggelvas. Det første jeg dog fik øje på var dog til min overraskelse en kirke af træ.


Jeg brugte ca. en halv time på at gå rundt og betragte det lille samfund bestående af ca. 30-40 huse, uden at møde en eneste sjæl. Det var nærmest som en spøgelses-by.
Efter en rundtur i Västerfjäll gik jeg retur til stedet hvor jeg mødte de 2 tyskere og krydsede 2 broer hen over elven. Efter ca. 500 meter fandt jeg en teltplads, hvor et gammelt bål afslørede at jeg ikke var den eneste, som havde sovet der. Der var på grund at lejerens beliggenhed temmelig mange myg tilstede, så aftenen blev brugt i teltet med mad og boglæsning.

Dag 8, Lejr 8
Dato: 05/07-2015
Start: kl. 09.00, slut kl. 19.00
Distance: 30 km, total km 223,5
Højde: 475 meter, opstigning: 500m, total opstigning: 4609m
Position: 66.71644217.341235
Vejr: Skyet med sol.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar