fredag den 3. juli 2015

Et kig ind i Sarek - Kungsleden dag 6


Jeg vågnede kl.05.00 da mit ur bippede. Igen måtte jeg tidligt op for at nå en overfart med båd om formiddagen, da jeg ellers ville skulle vente til eftermiddagen og dermed spilde en hel dag. Kl. 06:00 forlod jeg den trygge nødhytte og blev straks mødt af synet af en flok rener, som gik et stykke væk. Jeg fandt en linje frem til en stor sten, hvor jeg uset og tættere på, kunne skyde et par billeder med kameraet.


Efter lidt frisk luft oppe på fjeldet var det tid til at bevæge mig ned gennem birkeskoven, ned til søen Situjaure. Hernede lå også en STF fjeldhytte, men bådsejladsen foregik med en privat båd hos parret Anna og Lars Lind et stykke derfra. Jeg var fremme en halv time inden afgang. Med båd gik det nu gennem et smalt stræde i Situjaure, hvor Anna måtte navigerer nøje, for at vi ikke skulle gå på grund.



Efter et par kilometers sejletur var vi fremme ved landgangsstedet helt nede i bunden af Situjaure. Herefter gik det opad et par kilometer gennem birkeskov. Kort efter træernes ophør og inden en brat opstigning til fjeldet, holdt jeg pause i ca. en time. Jeg fandt et godt sted med læ og frisk vand inden for rækkevidde. Her sad jeg og spiste imens jeg betragtede kungledens forløb, som endte ved en utrolig stejl fjeldside dækket med sne, herefter var ruten ikke til at se. Efter pausen brugte jeg 5-10 minutter på at afdække rutens forløb, som ikke var til at finde. Jeg besluttede mig derfor at gå op af den stejle snevæg og finde rutens videre forløb oppe på fjeldet.


Pausested med kig mod Situjaure inden opstigning til fjeldet
Da jeg kom op af den stejle fjeldside, hørte jeg lyden af skrig fra en ørn. På min venstre side ca. 500 meter væk kredsede en ørn over en fjeldtop ca. 950 meter over havets overflade. Jeg besluttede mig for at gå op på toppen og se om jeg kunne få et billede af ørnen og samtidig nyde udsigten derfra.
Oppe på toppen så jeg at der faktisk var to ørne, som lå og kredsede. Jeg fik taget nogle billeder og nydt udsigten ved en varde, inden turen gik videre.

Udsigt i næsten 1 km højde, mod strædet i Situjaure og landgangsstedet.

Foto taget med 24 mm.

Jeg havde lidt udfordringer med at finde tilbage på ruten efter besøget på fjeldtoppen og måtte bruge gps'en til at navigerer ind på ruten igen. På vej hen til ruten kom jeg forbi en indhegning til rensdyr, inden jeg endelig var tilbage på rette kurs. Stien ned til fjeldhytten ved Aktse, bestod næsten kun af sten. Det så ud som om at tilslaget af jord var skyllet væk af vand.



Vejeret ændrede sig til regn og jeg måtte have regntøj på det sidste stykke af stien til Aktse hytten. Da jeg nåede hytten,var der stadig 3 timer til båden sejlede over søen. Jeg fik købt lidt snacks til den lange pause og fik en snak med værten. Han var flink nok til at lade mig opholde mig i fællesstuen. Inden for fik jeg sat mine sko til tørre ved den varme brændeovn, kogt vand til en kop kaffe og spist en masse søde sager, imens jeg nød at sidde i varmen, med regnen silende ned uden for og et kig ud over skoven og søen mod fjeldet på den anden side. Efter snacks, kaffe og sodavend, lånte jeg en seng i en times tid, så jeg kunne hvile lidt.



Efter et dejligt hvil, fulgte jeg værten ned gennem en myggebefængt skov, til båden som skulle sejle mig over på den anden side af søen, for den nette sum af 200 svenske kroner. Sejlturen var på ca. 2.5 kilometer og sluttede ved en skov, som voksede helt ned til vandet.

Styrmand og Sarek nationalpark i baggrunden.

Skov og vand mødes
Myggene på den anden side havde været et varsel. Herovre var der enormt mange myg, så jeg fik hurtigt brug for mit myggenet. Myggenettet blev på ca. 7 kilometer, indtil jeg nåede ud af skoven og op på fjeldet. Heroppe ventede mig en fantastisk udsigt over et floddelta nordvest for Kvikjokk. Jeg forsatte frem til en nødhytte, hvor jeg ville overnatte. Hytten var fyldt med en flok tyskere, som var meget gæstfrie. De stuvede sig sammen, så jeg kunne få en plads at ligge på.


I myggeland
Et smukt syn kort før lejr.


Dag 6, Lejr 6
Dato: 03/07-2015
Start: kl. 06.00, slut kl. 21.00
Distance: 35 km, total km 153,5
Højde: 774 meter, opstiging: 904m, total opstigning: 3482m
Position: 67.081644, 18.105392
Vejr: Overskyet med lidt regn midt på dagen.














Ingen kommentarer:

Send en kommentar