torsdag den 2. juli 2015

Overskudsdag - Kungsleden dag 5

Mit valg om en lang vandredag i går, betød at jeg havde mulighed for at nå bussen fra Vakkotovare til Kebnats kl.10.00. Så ved 6 tiden var det op og spise morgenmad og pakke sammen. Jeg kom afsted 07.30 og havde ca. 4 kilometer foran mig. Kort tid efter at jeg havde forladt nattens lejr, fik jeg fornøjelsen af synet af endnu en flok rener, med søen Akkajaure i baggrunden, og på vej ned fra fjeldet endnu et flot vandfald.




Nede ved hytten var der ikke megen aktivitet. Der var lidt over en time til bussen kom, så jeg købte lidt snacks og fordrev tiden med at sidde indenfor i varmen og hyggespise. Kort inden afgang kom et par gutter, som også skulle med bussen. De havde valgt at kombinerer deres vandretur med fluefiskeri.


Busturen var på ca. 25 km. Undervejs fortalte chauførren over højtaleren, om området vi kørte igennem. På et tidspunkt holdt vi mod højre, for at følge en ny vejstrækning, forbi en afspærring ind til, hvad der var den gamle rute og en enorm klippeblok midt på den gamle vej. Chauførren fortalte at der jævnligt var stenskred i området og at vejen ofte blev ramt. Da den enorme klippeblok i sin tid havde lagt sig på på den gamle vejstrækning, valgte man at bygge en ny vejstrækning istedet for at bortsprænge klippeblokken. Man var simpelthen bange for at eksplosionen skulle starte flere stenskred.


Da bussen ankom til Kebnats, var der en kort ventetid, inden der var overfart med båden MS Langas til Saltoloukta fjeldstation. Selvom jeg ikke havde gået meget denne dag, valgte jeg at holde en pause på ca. 2 timer på fjeldstationen. Det var den hyggelige atmosfære og den gode mad, som gjorde udslaget til beslutningen om at tage en pause. I receptionen var der varme fra pejsen og 2 lænestole placeret lige foran pejsen med tilhørende tæpper. Til venstre for receptionen lå spisesalen. Skiltet viste at dagens middagsret om ca 30 minutter, bød på ærtesuppe, sennep og røget bacon. Dertil 2 salater og knækbrød med smør. Til dessert var der pandekager med syltetøj tilhørende kaffe og varm kakao med flødeskum ad libitum.
Det var kun min dårlige samvitighed om ganske få kilometer i vandreskoene denne dag, der trak mig videre. Jeg havde over kaffen síddet og udset mig en nødhytte oppe i fjeldet som nattens lejr. Efter ca. 9 kilomter og en stigning op gennem endnu en birkeskov for at nå op på fjeldet, var jeg fremme ved nødhytten. Klokken var nu ca. 17 og jeg havde en hel aften foran mig, til bare at slappe af. Aftensmaden stod på jægergryde, en af mine favoritter blandt de frysetørrede retter. Efter maden fik jeg over en kop kaffe kigget på næste dags rute og skrevet dagbog.


Jeg besluttede mig for at gå lidt rundt i nærområdet og startede nede ved en nærliggende flod for at hente mere vand til resten af aftenen og morgenmaden. Herefter gik jeg på vej tilbage til hytten, forbi en lille sø, hvor jeg fik vasket mig selv og mine strømper. Jeg greb herefter mit kamera og nød at gå rundt og betragte omgivelserne og fotograferer uden at skulle nå noget.




I morgen vil den stå på endnu en bådoverfart fra Situjaure kl.9 og med ca. 11 kilometer dertil, betød det, at jeg skulle tidlig op.

Dag 5, Lejr 5
Dato: 02/07-2015
Start: kl. 07.30, slut kl. 17.00
Distance: 14.5 km, total km 118,5
Højde: 727 meter, opstiging: 385m, total opstigning: 2578m
Position: 67.323537, 18.499571
Vejr: Solskin og overskyet om aftenen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar