torsdag den 20. februar 2014

Woodsman X hængekøje

Hennessy vs Woodsman X
Nu har jeg købt en afløser for min gamle køje Hennessy Expedition A-zym, nemlig en Woodsman X fra Uk Hammocks.

Det hængekøje setup jeg har brugt indtil videre vejer 1841 gram. Vægten i sig selv er ikke noget problem. Der findes mange 1 personers telte, der vejer nær det samme. Hvorfor så skifte køje? Fordi der er mulighed for at spare vægt uden at gå på kompromis. Hennessy'en kan holde til 115 kg og jeg vejer ca. 70. Dermed slæber jeg rundt på væsentligt mere køjestof end nødvendigt.

Woodsman X køjen som jeg har købt er en 1 lags (1.1 oz) .Den vejer uden tarp 515 gram. Inden længe er der et nyt tarp på vej fra USA (hammock gear). Det nye tarp er et cubenfiber og vejer ca. 185 gram og dækker faktisk et større areal end det nuværende. Det er desværre ikke lykkedes mig at finde et cubenfiber tarp i EU endnu. Samlet set kommer mit nye shelter setup til at veje ca. 700 gram. Dermed kan jeg trække godt 1140
gram fra i vægt på mit basisudstyr. Således lykkes det at nå et af mine mål, nemlig at få min basisvægt ned på maks. 6 kg.

Nu er vægten ikke den eneste årsag til at skifte hængekøje. Andre aspekter er bedre liggekomfort, nemmere setup og muligheden for at tage myggenettet af, når det ikke er sæson for irriterende blodsugere.
Hvad angår komfort, så kunne jeg godt tænke mig at ligge mere fladt end jeg gør i den Hennessy'en. Derfor kiggede jeg på køjer med en footbox, som giver ekstra plads til benene. Derved fandt jeg frem til 2 mulige kandidater. Warbonnets Blackbird 1.1 og Uk hammocks Woodsman X 1.1. Jeg valgte en Woodsman X af flere årsager.

  1. Den laves i Europa, altså ingen ekstra told mv.
  2. Den har aftageligt myggenet
  3. Footboxen er justerbar 

Jeg har i skrivende stund ikke prøvet køjen endnu, men jeg har store forventninger til den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar