søndag den 26. januar 2014

Distance: 26 km

Etape 2
Rotid: 4t 45min
Vejr: delvist solskin, 5 m/s fra NV, 0-0,5 meter bølger, 10 grader.

Efter en god nats søvn, hvor der åbenbart havde været frost, indtog vi morgenmad, inden vi pakkede sammen. Under morgenmaden snakkede vi om dagens rute, og blev enige om at droppe overnatningen på Ærø på grund af vejrudsigten, der meldte 15 m/s om søndag. Istedet valgte vi at ro til den øverste del af Ærø og spise middagsmad.
Morgensol på Bjørnø
Da vi kom til den nordlige del af Avernakø, lagde vi en kompaskurs retning Søby, så vi havde noget af styre efter. Undervejs mod Ærø holdt vi hvil og
drikkepauser på vandet.
Turen var planlagt med henblik på at undgå at krydse færgeruter. Men et par kilometer fra Søby kunne vi se en færge på vej. Efter at have konsollideret med kortet, hvorpå færgeruterne ellers er indtegnet. Kunne vi konstaterer at denne færge ikke eksisterede på vores kort. Så vi tog en ekstra pause og lod færgen glide foran ind i havnen. Herefter søgte vi efter et landganssted inde i havnen, men valgte at gå i land på stranden øst for havnen istedet.
Vi brugte et par timer på Søby havn, hvor vi spiste middagsmad på grillen og fik ordnet toiletsager på havnetoilettet inden afgangen

Færgen til Søby havn
mod Drejø.
På Drejø fik vi grundet den kolde årstid lov til at overnatte i "Skuret". Her var varme på og borde og bænke. Vi betalte lidt kontanter for at gå i land i havnen samt for lån af "skure". Generelt er det godt at medbringe kontanter når man ror, da det ikke er alle steder, man kan handle med kort.

Aftensol over Drejø
Frem mod aftenen kom der jævnligt folk ned på havnen og hilste på. En af dem der kom forbid, nævnte at købmanden havde åben i et par timer om aftenen. Så inden aftensmaden gik vi en tur til købmanden for at handle lidt. Det første købmanden sagde da vi trådte ind af døren var "Nå i må være kajakroerne". I sådanne små lokalmiljøer, ved alle åbenbart hvad der sker.
Aftensmaden stod på frysetørret mad og samtidig

snakkede vi om vejret og ruten for imorgen. Vejrudsigten meldte modvind på 12-15 m/s og kraftigere vindstød. Efter kl. 12 ville vinden lægge sig væsentligt. På baggrund af vejrudsigten planlagde vi at ro til den sydlige del af Avernakø, og derefter til Fjællebro, istedet for et direkte kryds.