mandag den 22. august 2016

Kungsleden Hemavan - Jäkkvikk, dag 8

Den sidste dag på en vandretur, er altid med blandede følelser for mig. En tur man har glædet sig til, er ved at slutte. Jeg tænker tit på den sidste dag som en transportdag, hvorfor den eventyrlige og nysgerrige tilgang ofte falder lidt i baggrunden. Tanker om transport hjem og andre praktiske ting, begynder at melde sig, hvilket måske er med til at lægge turen bag sig. Jeg glæder mig også til at komme hjem til familie og venner.
Vi havde fra starten af turen 14 dage til rådighed. Hvilket ville være nok til at bringe os til Kvikjokk, måske endda helt til Saltoloukta. Et sted jeg husker stærkt fra sidste år. Aftalen var at vi som minimum skulle nå Jäkkvikk, så havde jeg gået hele Kungsleden. Min ven fik en melding hjemme fra om nærtstående familiebesøg fra USA, hvilket afgjorde at det blev til Jäkkvikk.


Om morgen fik vi spist og sagt farvel til Scott og Elisabeth. Herefter traskede vi ud af Adolfstrøm og ind på Kungsleden igen. Vi benyttede en mulighed for at tanke vand ved et vandløb, ruten gik gennem lav bevoksning, henover en del broer med flot udsigt til store søer.


Solen stod højt på himlen og efter et par timer holdt vi en pause. Området var tæt bevokset, så vi lagde os midt på stien. Vi fik luftet fødderne,  noget at spise og læst lidt.

Inden længe brød vi trægrænsen for sidste gang og fik et flot udsyn tilbage hvor vi kom fra.

Efterårsfarverne var begyndt at vise sig på fjeldet. Det var et fantastisk syn. Da vi kom om på den anden side af fjeldet, fik vi udsyn mod en halvø der ligger ved Jäkkvik. Det var lidt sjovt at stå og se ned på det sted hvor jeg stoppede på Kungsleden sidste år.

Vi holdt en kortere pause i en hytte, for vi begav os ned af fjeldet og frem gennem skoven til Jäkkvikk. Vi skulle vente i Jäkkvikk til dagen efter på en bus, der skulle køre os til Arjeploug, hvorfra vi kunne komme til et tog. Vi tjekkede ind på et vandrehjem, besøgte den eneste købmand i byen og provianterede. Om aftenen spiste vi chips og drak øl, imens vi så herrelandsholdet i håndbold spille. De var i finalen i OL og vandt guld. En fantastisk afslutning på turen. Dagen efter blev vi samlet op af bussen. Den var tom og det tænkte vi ikke nærmere over. Snart gjorde den holdt, her og der og samlede børn op. Det viste sig at være den lokale skolebus. Så vi bumlede mod Arjeploug i en bus fyldt med skolebørn. 
Bussen inden den blev fyldt med skolebørn.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar