torsdag den 4. december 2014

Molsruten dag 2, d.14.10.2014


Start: Rugård Camping
Slut: Rønde
Distance: 36 km
Vejr: tørt, vind 2-4 m/s, overskyet, temperatur ca. 10 grader.

Den hårde strandtur i går, sad i knæhaserne om aftenen, men her til morgen havde en god nats hvile, gjort benene klar til flere strabadser. Efter morgenmad og en kop kaffe var det tid til af pakke sammen og forlade stedet. Den nye underquilt havde levet op til mine forventninger. Jeg havde sovet igennem hele natten,. Normalt plejer jeg at vågne 1-2 gange, når jeg bruger liggeunderlag i hængekøjen. Årsagen er
at jeg enten glider af underlaget eller ligger op af kanten på køjen. Begge årsager giver kuldepåvirkning, som jeg vågner ved. Det problem eliminerer underquilten.

Det var nu tid til at forlade kysten indtil i morgen.  Dagens rute gik ind i landet vest på, syd om Stubbe Sø igennem en del skovplantager. Jeg havde knap ramt asfaltvejen mod Ebeltoft, før en flink ældre herre stoppede sin bil, for at høre om jeg ville have et lift til Ebeltoft. Det var et yderst generøst tilbud, men jeg forklarede pænt herren, at jeg skulle til Århus på mine fødder, og at jeg ikke helt vidste hvornår jeg kom frem.
Mit 1:100.000 kort drev gæk med mig flere gange i løbet af dagen, da mange af skovvejene i plantagerne ikke var på kortet. Som dagen før gik jeg nogle gange på den afmærkede ruten og andre gang efter en kompas pejling, der ledte mig ud på min egen Mols-rute.
Jeg havde på denne tur, valgt at tage mine Inov8 Terroc 330 trail sko på. Dem havde jeg også brugt på Gendarmstien i foråret, en ture af ca. samme længde. Skoen er særdeles åndebar. Det kombineret med et par meget tynde wooleater sokker, gjorde at jeg kun fik en enkelt varm plet under den ene fod, som jeg valgte at give et vabelplaster med det samme.

En seværdighed undervejs
Kort før Ørnebjerg Mølle tog jeg mig selv i at tælle skridt. Det var nogle hegnspæle, der havde udløst min tællen. Jeg havde observeret at de stod med cirka samme afstand hele vejen, så jeg var gået i gang med at tælle skridtene mellem dem. Alle sammen på flere hundrede meter stod med præcis 14 af mine skridts afstand. Min tællen blev afbrudt af 2 rovfugle, der kredsede rundt over en lysning i skoven og skreg. Så kom et ældre par, der spurgte om jeg vidste hvor stien endte. Jeg smilte og tænkte ved mig selv, at det jo kom an på hvilken vej, de valgte at gå. Vejen var ikke på mit kort. Jeg havde fulgt skiltningen af Molsruten hertil, så jeg kunne ikke gøre dem meget klogere.
Jeg gjorde et kort holdt ved Ørnebjerg Mølle og læste lidt om den sidste møller, der havde boet på stedet. Han var vist en sjov fætter ham Møller Anders.


Ørnebjerg Mølle
Ørnebjerg Mølle
I Kejstrup havde jeg igen bøvl med at finde rutens afmærkninger. En lokal beboer hjalp mig på rette vej og så gik det ellers mod Rønde, som var dagens mål. Det gik faktisk lidt for hurtigt. Ved Vesterskov vest for Kejstrup, ringede jeg min ven og gode vandremakker op. Han boede i området, så vi skulle stikke hovederne sammen i Rønde til aftensmad. Snakken gjorde at jeg glemte at dreje mod Egens i den sydlige ende af Vesterskov. Jeg kom i stedet for til at følge vejen halvvejs mod nord af skoven, før jeg blev opmærksom på fejlen, noget vi grinede af under aftensmaden. Efter aftensmaden og en god snak på den lokale grill, blev der slået lejr lidt ude for Rønde, mellem vejen og Følle Vig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar