torsdag den 17. april 2014

Distance: 25 km
Vejr: Solskin, kølig vind

Woodsman x og DIY underquilt

Efter en tidlig ankomst til lejeren i går og masser af afslapning i gåraftes, vågnede vi ved 6-7 tiden. Vi blev

enige om at tage morgenmaden gående. Så efter morgenkaffen var vi igang tidligere end de andre dage. Der var virkelig gang i solen idag, men vinden kom fra nord og den var kold. Vi gik på sydbredden af Vemmingbund og var derfor direkte udsat for den kolde vind.
Ved Dynt strand camping, fik vi ordnet toiletbesøg og drak en kop kaffe. Da vi nåede grillen ved Vemmingbund måtte min kammerat melde fra på grund af smerter i den ene fod, der havde meldt sig i går. Jeg forsatte alene og kom over på nord siden af Vemmingbund, hvor der var læ for vinden. Foran havde jeg en afstikker, jeg havde set frem til siden
turens overvejelser, nemlig Dybbøl mølle. Jeg betalt for indgangen og brugte ca. 45 minutter på et stykke dansk historie. Middagsmaden spiste jeg på græsset udenfor samtidig fik jeg skiftet strømper, da de andre havde sandkorn i sig efter lidt strandvandring forinden.
Terrænet og ruten trak ind til Sønderborg, så pludselig stod den på by-liv, gågade og handlende mennesker i det gode vejr. På østsiden af Sønderborg tog jeg en liggende
pause på en bænk ved marinaen. Inden jeg kom ind i Sønderskov blev min opmærksomhede fanget af et isskilt. Så jeg købte en stor soft ice og fik samtidig snakket med en lokal udenfor kiosken. Jeg spurgte lidt til hæveautomater i Høruphav, hvor turen slutter og lokaltrafikken tilbage til Sønderborg.
Efter Sønderborg kom jeg ind i Sønderskov. Jeg kunne på kortet se, at der var en primitiv lejrplads, så den ville jeg kigge nærmere på. Den kunne være interessent til næste gang. Jeg blev positiv overrasket over at der var sheltere. Men da jeg nåede rundt til åbningen, flød det med dåser, chipsposer og andet affald. Ved siden af var der en tom skraldespand...fjolser!
I høruphav hvor ruten slutter, fik jeg hævet penge til bussen retur til Sønderborg, handlet lidt frisk frugt og fangede bussen kort tid efter. Busbilletten kostede en flad tyver og toget tilbage til Odense fra Sønderborg lidt mere.
Gendarmstien kan varmt anbefales. Den har så meget at byde på, på ganske få kilometer, både hvad angår historie og terræn. Jeg skal helt sikkert besøge den igen.