søndag den 20. juli 2014

Frysetørret mad fra vores naboland Sverige


På vandreture bruger jeg generelt frysetørret mad til aftensmad. Det er simpelt og har ingen problemer med at holde kontra frisk mad. Jeg synes dog at udvalget i Danmark er småt. I sidste uge var jeg en uge i Sverige sammen med kæresten, på en kombineret køre/rygsæk ferie. På vej hjem kom vi igennem Helsingborg. Jeg benyttede lejligheden til at kigge efter en friluftsbutik, for at se hvad de havde at byde på.
Helsingborg havde ikke mindre end 3 Naturkompagniet butikker. Naturkompagniet er en svensk pedant til friluftsland, friluftslageret og lign. butikker, som vi kender her hjemme.I butikken faldt jeg over noget frysetørret mad fra et svensk firma, der hedder 'Blå Band'. Det første jeg lagde mærke til, var posens format. Den er lav i forhold til mange andre producenter. Den åbenlyse fordel ved det, er at man ikke får fingrene fedtet ind i mad, som ved andre poser. Det skal nævnes at jeg altid bruger en lang ske, netop for at undgå dette og alligevel sker det og irriterer mig gang på gang.
Et hurtigt kig på posens bagside afslørede, at der var flere kcal i Blå Bands enkelt portioner (ca. 650 kcal) mod eks. Travellunch (ca. 450 kcal). Det skal nævnes at det selvfølgelig også er lidt vægtforskel. Blå Bands enkeltportioner vejer ca. 150 g. mod travellunchs 125 g. Men for mig er det perfekt. Jeg synes aldrig at jeg bliver helt mæt af en 125 g. pose og at en dobbeltportion er for meget, både madmæssigt men også vægtmæssigt. Så her passer Blå Bands lavformat enkeltportion mig rigtig godt.

Selve tilberedningen er som ved andre producenter. Man tilsætter vand, rører rundt, lukker posen og lader den stå og trække. Denne posen lukkes ved en trykkelås, hvor mange andre rullelukkes. Jeg havde lidt problemer med at lukke den helt tæt, og formoder at det skyldes at der kom mad i lukkesystemet.


En anden genialitet ved posen er indersiden. Når jeg er på tur er det store spørgsmål altid hvor meget er en deciliter? Man kommer næsten  altid for lidt eller for meget vand i. Det har 'Blå Band' løst ved at lave målestreger på indersiden af posen. Alt efter indholdet skal man hælde op til en bestemt streg markeret med et bogstav. Det bliver bare ikke nemmere.

Så til det vigtigste, hvordan smager det? Da jeg kun har smagt en enkelt portion (ind til videre) kan jeg kun dømme ud fra den. Jeg prøvede en pasta ret med tomat, hvidløg og chili. Normalt så er tomatsovsen i sådanne pastaretter rent pure. I denne ret var der noget tomat at tykke på, lidt som små stykker soltørrede tomater. Retten var ikke overkrydderet, men okay, den skal kunne spises af alle. Den anbefalede vandmængde var passende og posen nem at håndterer. Næste gang jeg skal til Sverige, slår jeg nok et smut forbi igen og tanker lidt 'Blå Band' op

Ingen kommentarer:

Send en kommentar