søndag den 3. marts 2013

DKF havkajakinstruktør 2 kursus, dag 2

Dag 2 på kurset started ved 7 tiden med at spise morgenmad og lave madpakke på vandrehjemmet. Herefter gik vi i teorilokalet og og gennemgik nogle begreber såsom IDEAS, VAK og BBB.

Opvarmning og leg
Ved 9 tiden begav vi os ned til havnen og kajakkerne. Inden vi gik på vandet, skulle der varmes op.
Vi blev delt op i 2 lige store grupper. Herefter lavede vi nogle forskellige opvarmningsøvelser, der både gav varme i kroppen, smil på læberne samt løsnede stemningen lidt. Blandt øvelserne var blandt andet navneleg, som foregik stående i rundkreds. Hver mand fik en makker som, han/hun skulle kaste bolden til, den pågældende makker havde en anden, han skulle kaste til osv. Herefter var der tagfatleg inde i en cirkel lavet at et træktov. Her skulle vi fange vores makker imens alle de andre forsøgte det samme. Det er en sjov leg, hvor man kan bruge de andre som forhindring mod ens egen makker. En anden leg vi også prøvede, gik ud på at hele gruppen på nær 1 mand, formed en cirkel med armene over hinandens skuldre. Den udestående mand skulle så fange en bestemt person i cirklen. Gruppen skulle beskytte denne person ved at dreje rundt, så han ikke blev fanget.

Undervisning
Efter en god gang opvarmning skulle vi undervise i 20 minutter efter IDEAS (instruction, demonstration, explanation, activity, summery)
Herefter blev vi intruduceret for VAK, der ombefatter 3 indlæringsmetoder: Visuel, auditiv og kinestetisk. Kort går det ud på at nogle mennesker modtager instruction bedst gennem hørelse, andre ved visuel demonstration osv. Det skulle vi så prøve, men finten var at vi kun matte bruge en af metoderne, vi måtte ikke kombinerer dem. Det viste sig at være ganske udfordrende at forklarer et helt hold, hvordan man laver lavt støttetag, kun gennem tale, helt uden brug af kropssprog.

Arbejdet med VAK, hvor vi kun matte bruge en del af den, har virkelig sat IDEAS i perspektiv. Heri kombineres alle tre dele i VAK. Det er en god metode til at forklarer og "fange" alle kursister.

Evaluering
Efter kurset satte vi os sammen og evaluerede kurset med ris og ros til instruktørerne. Der var også plads og tid til en personlig samtale for hver mand sammen med en instruktør for at få personlig feedback.
Det var et godt kursus, hvor jeg fik en masse redskaber med mig, til mit videre forløb som kajakinstruktør og kajakroer. Samtidig føler jeg mig godt klædt på til instruktør 2 prøven.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar